פסקת ההתגברות וחוק הנבצרות אושרו בקריאה ראשונה

אבי רבינא ואיתי גדסי No Comments on פסקת ההתגברות וחוק הנבצרות אושרו בקריאה ראשונה

הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את פסקת ההתגברות, חוק הנבצרות ואת ביטול איסור השהייה בשטחי צפון השומרון שפונו בהתנתקות | זעם בליכוד על היעדרות ח"כ אדלשטיין

צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בליץ חקיקה: מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את פסקת ההתגברות, חוק הנבצרות והחוק לביטול ואת ביטול הסעיפים בחוק ההתנתקות הנוגעים לאיסור שהייה בשטחים שפונו בצפון השומרון. האופוזיציה תקפה בחריפות. בליכוד מותחים ביקורת חריפה על ח"כ יולי אדלשטיין שנעדר מההצבעות, אף שאמר כי התקזז והלך להשתתף בלוויה.

פסקת ההתגברות, שהיא תיקון לחוק סוד השפיטה, עברה ברוב של 61 מול 52 מתנגדים. בהצעת החוק מוצע לקבוע כי הסמכות לבטל חוק, להגביל את תקופת תוקפו או להשהותו זמנית, תהיה סמכות ייחודית של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון יהיה מוסמך להפעילה רק בהתקיים תנאים מצטברים: הרכב שכל שופטי בית המשפט העליון יושבים בו; ההחלטה תתקבל על דעת ארבע חמישיות משופטי ההרכב; החוק סותר בבירור הוראה בחוק יסוד אשר קובע מהו הרוב הנדרש לשם שינויה או את התנאים לפגיעה בה או שהחוק לא התקבל בכנסת ברוב הדרוש או במספר הקריאות הדרוש.

בנוסף, מוצע לקבוע כי גם אם התקיימו התנאים שמאפשרים ביקורת שיפוטית, לבית המשפט העליון לא תהיה סמכות לקבל החלטה בעניין תוקפו של חוק אם הכנסת ציינה בו במפורש כי הוא תקף על אף האמור בחוק יסוד והוא התקבל ברוב של 61 חברי הכנסת בשלוש הקריאות.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את החוק ואמר כי הוא מבקש להסדיר אנומליה שקיימת במדינה למעלה מ-30 שנה. "כאשר הוצגו בכנסת חוקי יסוד העוסקים בקביעת נורמות עליונות שמתוקפם ניתן לבטל חוק – מאז אותו אירוע לא הסדירה הכנסת את סמכות בית המשפט לפסילת חוקים אך בית המשפט עשה זאת שוב ושוב. מאז גילינו שבית המשפט העליון פוסל חוקים בסמכות חוקית לא ברורה ובכל הרכב. מציאות זאת לא הגיונית ומקובלת במדינה דמוקרטית. הצעת החוק מנסה להסדיר זאת לראשונה. אנחנו מוכנים להידברות ללא תנאים מוקדמים. מדובר בחוק מאוזן ואפשר להגיע להסכמה בהרבה אלמנטים בו".

ח"כ בני גנץ: "אנו דנים בפסקת ההתגברות שמבקשת להתגבר על בג"צ כאילו היה אויב המדינה. אתם מבקשים כאן הערב לתת כוח בלתי מוגבל לעצמכם. התגברות, בוודאי ברוב של 61 היא עריצות הרוב. הערב הוא הערב שבו הונע התהליך לסגירת צבא העם – הרמתם ידיים ואתם מתגברים על ביטחון המדינה".

כאמור, מוקדם יותר אמש אישרה מליאת הכנסת את התיקון לחוק יסוד הממשלה, העוסק בנבצרות ראש הממשלה, שעבר גם הוא בתמיכה של 61, אל מול 51 מתנגדים.

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי נבצרותו של ראש הממשלה מלמלא את תפקידו יכולה להתרחש אך ורק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה. בנוסף, הסמכות להכריז על נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו וסיומה של נבצרות יהיו אך ורק על פי הודעה לכנסת של ראש הממשלה או הודעה של הממשלה שהתקבלה ברוב של שלושה רבעים מחבריה. בנוסף, לבקשת רוב חברי הממשלה, יודיע מזכיר הממשלה על ישיבה לעניין זה. את הישיבה ינהל מ״מ ראש ההמשלה.

במידה וראש הממשלה יודיע ליו״ר הכנסת כי הוא מתנגד להודעת הממשלה, יקבע יו״ר הכנסת ישיבה מיוחדת ונבצרות רה״מ לא תיכנס לתוקף אלא אם אושרה ע״י רוב של 90 חברי כנסת.

מוצע להבהיר כי בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה וכי החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף.

בדברי ההסבר נכתב: "בשל ההשלכות של קביעת קיומה של נבצרות של ראש הממשלה, כאשר הקביעה מתקבלת בניגוד לדעתו, כאשר הוא כשיר פיסית ונפשית לתפקידו, משמעותה הדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על ידי נציגי העם ובעודו זוכה לאמון הכנסת. כלומר, קביעת נבצרות ראש הממשלה היא בפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי.

"על כן, תיקון זה נועד להבהיר שנבצרותו של ראש הממשלה מלמלא את תפקידו יכולה להתרחש אך ורק בשל אי-מסוגלות פיסית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. כלומר, בשל מצב בריאותי קשה או בשל מצב קיצוני אחר (דוגמת ניתוק קשר ממושך או שבי), המגביל קיצונית או מונע כליל, פיסית או נפשית, את יכולת התפקוד של ראש הממשלה.

"כן מוצע להבהיר, כי לאור משמעותה של ההכרזה על נבצרות כהדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על ידי נציגי העם, בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה וכי החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף.

"בהינתן שראש ממשלה מכהן שואב את כוחו וסמכותו מהעם באמצעות נציגיו, הצעה זו משקפת בעיני מציעיה את התפיסה הקיימת ולפיה הדחת המנהיג נגד רצונו תהיה בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא-נבחרת. כלומר, הצעת חוק זו אינה משקפת שינוי של הדין הקיים אלא הבהרת הליך היישום שלו".

ח"כ אופיר כץ הציג את ההצעה ואמר: "להוציא ראש ממשלה לנבצרות לא מטעמי בריאות זה סטארטאפ משפטי ישראלי שלא קיים בשום מדינה. למה? כדי שיהיה לנו מנוף על נתניהו שאנחנו לא מצליחים לנצח בקלפי. אנחנו לא ניתן לכם באמצעות החברים המשפטיים שלכם לבצע הפיכה במדינת ישראל. אזרחי ישראל לא בחרו ביועצת המשפטית שתחליט מי יהיה פה ראש הממשלה ותזרוק לפח את פתקי החבירות שלהם, היא לא השריף של המדינה".

ח"כ עודד פורר: "החוק הזה לא צריך להיות חוק נבצרות ראש הממשלה אלא חוק הפראנואידים, חוק הפראנויה. אני לא מצליח להבין את הפראנויה שלכם. פעם אחת לא קרה שהכריזו על נבצרות מעבר לאירוע שבו ראש הממשלה המנוח אריאל שרון נכנס לתרדמת. אני מנסה להבין מה הפראנויה. כשאני מסתכל איך מתנהל ראש הממשלה בחודשיים וחצי האחרונים, בדבר אחד אני בטוח, הוא חייב ללכת הביתה".

לפנות בוקר אישרה מליאת הכנסת, ברוב של 40 מול 17, גם את ביטול הסעיפים בחוק ההתנתקות הנוגעים לאיסור שהייה בשטחים שפונו בצפון השומרון.

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי סעיפים 23 עד 27 בחוק הקובעים הגבלה ואיסור של כניסה ושהייה של אנשים בשטח המפונה החל ממועד מסוים, הסמכת כוחות הביטחון למנוע כניסה לשטח המפונה והוצאת מי ששוהה בו בניגוד לחוק, וכן הוראות עונשין בעניין זה – לא יחולו על השטח המפונה בצפון השומרון.

בדברי ההסבר נכתב: "בחלוף השנים, לדעת המציעים אין עוד הצדקה למנוע כניסה ושהייה של ישראלים בשטח המפונה בצפון השומרון, ולפיכך מוצע לקבוע כי סעיפים אלה לא יחולו עוד על השטח המפונה.

"בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית תבחן ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אם לשנות את שם החוק כך שישקף את התיקון המוצע וכן אם לבטל את תחולתם של סעיפים 28 עד 30(ב) על השטח בצפון השומרון, שעניינם ביטול זכויות לגבי מקרקעין של ישראלים בשטח המפונה, מסירת מקרקעין ופינוי מיטלטלין".



0 תגובות